Du visar för närvarande Hastverk som blev en fullödig uppsättning
Jacquelyn Wagner som Alice Ford © Jonas Persson

Hastverk som blev en fullödig uppsättning

Malmö Opera, Malmö, 7 november 2020 – Premiär (Livestream)
Giuseppe Verdi: Falstaff

Äntligen en premiär på Malmö Opera. Men naturligtvis måste coronaviruset som till den milda grad vållat stora och små bekymmer i våra vardagsliv ställa till det även här. Det tänkta konceptet, att låta Verdis Falstaff möta Orwells dystopi Djurfarmen fick skrotas på grund av smittfaran för de medverkande; istället blev det en Falstaff garnerad med åtskilliga av nutidens företeelser. Och dessutom kunde bara femtio personer se premiären på plats i salongen så majoriteten av premiärpubliken fick i likhet med mig se den via internet. Med facit i hand tror jag att det närmast var en fördel, jag har svårt att tänka mig att alla dessa elektroniska bildtrick med skärmar, bisarra närbilder, bild-i-bild-manövrer och liknande fick så starka effekter i operasalongen.

Teaterchefen Michael Bojesen berättar i programbladet att den nya versionen fick arbetas fram på åtta veckor. Med en så kort tid till förfogande måste resultatet betecknas som häpnadsväckande. Det är konsekvent genomarbetat, elegant utfört och med betydande konstnärlig höjd. Dessutom är det roligt och underhållande med sin provkarta på allsköns nutida fånerier och som grädde på moset politiskt korrekt med en tydlig förstärkning av den feminism som faktiskt redan finns i Shakespeares förlaga.

Som i varje seriös operabearbetning har man aktat sig noga från att ge sig på musiken, uppsättningen följer troget partituret. Falstaff blev Verdis sista opera, han skrev den när han var 79 år, sex år efter Otello. Musikaliskt är den ett absolut mästerverk, lätt i anslaget, rytmiskt mångsidig, orkestreringen är utan tvivel Verdis förnämsta, mer symfonisk än i hans övriga operor och symbiosen mellan text och musik är oöverträffad. Något kvickhuvud beskrev den som Wagner på italienska; beskrivningen är träffande men den skulle förmodligen inte godkännas i Italien.

Dirigenten Steven Sloane höll föreställningen i ett väl avvägt tempo och med fin balans i spelet men vid premiären saknades ställvis den önskvärda tyngden i orkestern; det kan ha berott på att antalet musiker hållits ner på grund av smittfaran eller också på svagheter i överföringen via nätet.

Falstaff har aldrig varit en så stor publikfavorit som flera andra av Verdis operor, kanske för att den saknar stora slutna solistuppvisningar, ariorna blir som länkar i en kedja och skrumpnar till korta melodier. Dessutom ställer den ganska stora krav på åhörarna. Men i den här uppsättningen har Lotte de Beer lyckats överbrygga en stor del av detta, alla de elektroniska tricken snabbar upp handlingen och den historia hon berättar blir lite som en tv-film.

Sceniskt är föreställningen mycket bra och solisterna genomgående utomordentliga. Misha Kirias gestaltning av titelrollen måste sägas vara föreställningens topp – en nedgången och omåttlig gaphals i sällsynt ful kostym omväxlande domderande och fjäskande, allt sjunget med en välljudande baryton med brett register. Jacquelyn Wagner sjunger Alice Ford med fyllig sopran och elegant utspel. Orhan Yildiz lånar sin pregnanta baryton till en ganska slemmig Ford i silverlamé. Sehoon Moon och Alexandra Flood gör ett förtjusande porträtt av det unga kärleksparet Fenton och Nanetta. Båda är i början av sina karriärer men utvecklingspotentialen verkar vara betydande, särskilt för Sehoon Moon som förmodligen ganska snart kan klara av tunga tenorroller.

Sammantaget blev det en lyckad kväll trots frånvaron av fullsatt salong och alla andra småtrevligheter som karaktäriserar en premiär på Malmö Opera. Det är värt hur många lovord som helst att man kunnat åstadkomma något så fullödigt mitt i den här eländiga epidemin.

Lars-Erik Larsson

Malmö Opera, Malmö, 7 november 2020 – Premiär (Livestream)
Giuseppe Verdi: Falstaff
Regi: Lotte de Beer
Scenografi & kostym: Christof Hetzer/Agnes Hasun
Koreografi: Gail Skrela Hetzer
Ljus: Alex Brok
Videodesign: Charlotte Rodenstedt, Bloody Honey
Dirigent: Steven Sloane
Malmö Operaorkester, Malmö Operakör
Falstaff: Misha Kiria
Alice Ford: Jacquelyn Wagner
Ford:
Orhan Yildiz
Nanetta: Alexandra Flood
Nenton: Sehoon Moon