Light & Darkness
Verk av Franz Liszt
Piano: Martina Filjak
Profil PH19074 [1 CD]
Titeln på denna utgivning är passande, Light and Darkness. Här har vi en välplanerad samling av religiösa pianostycken ur Franz Liszts repertoar. En blandning av kända och okända stycken, som Martina Filjak själv satt ihop i en sekvens som känns personlig och genomtänkt.
Först ut kommer ett för mig okänt Misere d’après Palestrina, där Liszt inspirerats av gregoriansk polyfoni. Miseret är ett kort stycke som borde kunna användas som ett extranummer i samma klass och stil som Rachmaninovs preludium i ciss-moll. Efter ett antal längre och även ett par lättsammare stycken avslutas sedan skivan med Für Alina av Arvo Pärt, ett lite annorlunda val som rundar av på ett tänkvärt sätt.
Martina Filjak är en kroatisk pianovirtuos som slog igenom i den internationella pianotävlingen i Cleveland 2009. Hon kan rent teknisk kan mäta sig med de flesta och hon verkar älska att dra passionen ur denna krävande repertoar. Jag sögs i början fullständigt in i hennes fantastiska och minst sagt kraftfulla pianospel.
Inte så många pianister har spelat in alla dessa stycken, och den som förmodligen gjort det bäst är Aldo Ciccolini. Ciccolini leverar möjligtvis lite mindre personlig tolkning än Filjak, men det är också kanske just där som Filjak i längden inte tilltalar. Hennes slitsamma dragande och laborerande med tempi och nästan dramatisk överspelande i långa partier får mig att tänka på ett Hollywoodframförande av Addinsells Warsawakonsert. Det blir helt enkel lite för mycket passion, drama och ytlig känsla, och detta manér sträcker sig tyvärr igenom hela skivan.
Jag har lyssnat igenom inspelningen många gånger och tyvärr sätter sig detta i huvudet efter ett tag. Det blir lite ovärdigt Liszt, även om han själv säkert ville imponera på sin publik på detta sätt emellanåt.
Martina Filjak är en onekligen tänkbar världsartist men det blir inte riktigt engagerande i längden när hon spelar så här. Ljudet och pianoklangen är bra och naturlig.
Anders Wikström