Charles Gounod: Saint Francois d’Assise, Liszt: Légnde de Sainte Cécile
Naïve V5441 [1 CD]
Det centrala verket på denna cd är ett av Charles Gounods sista verk, oratoriet Den helige Franciskus, tillika den första inspelningen överhuvudtaget av verket. Gounod skriver ett brev till en god vän, Charles Gay, för att också be om en text: ”Jag har slutat att skriva för teatern, men jag har fått en dröm om att skriva en diptyk om den helige Franciskus. Den första delen är inspirerad av Murillos målning där den korsfäste Kristus ligger framför Franciskus, och den andra efter en målning av Giotto som visar Franciskus död.” Verket fick sin premiär i januari 1891. Det är vidunderligt vacker musik, elegant framförd under ledning av Laurence Equilbey. Kören Accentus har en vårdad och homogen klang. Orchestre de chambre de Paris spelar följsamt och stilsäkert, soloinsatserna är njutbara.
I det andra verket av Gounod, Hymne à Sainte Cécilie (ej att förväxlas med hans Sankta Cecilia-mässa), är violinsolot närapå överjordiskt. Solisterna är helt ok, kanske framför allt tenoren Stanislas de Barbeyrac som ger prov på riktigt härlig franskt smäktande tenorklang. Vi är nära till operan Faust. Men det räcker inte riktigt hela vägen. Gounods musik i sig saknar lite spänning, även om det alltid är roligt att höra en förstainspelning som oratoriet är. Behållningen på skivan är ändå verket av Franz Liszt; Legenden om Sankta Cecilia. Här är det drama och känslor. Mezzon Karine Deshayes har en varm, tät och dramatisk stämma. Hon berättar om Cecilias öden i livet och om hur hon blir helgon. Orkestern och kören breddar uttrycket och gör det till en helhet som har mer att säga än Gounod lyckas med.
Evabritt Selén
Charles Gounod: Saint Francois d’Assise
Liszt: Légnde de Sainte Cécile
Dirigent: Laurence Equilbey
Orchestre de chambre de Paris. Accentus (kör)
Soloviolin: Deborah Nemtanu
Tenor: Stanislas de Barbeyrac
Baryton: Florian Sempey
Mezzosopran: Karine Deshayes