Detlev Glanert: Oceane
Chor & Orchester der Deutschen Oper Berlin
Dirigent: Donald Runnicles
Solister: Maria Bengtsson, Nikolai Schukoff, Christoph Pohl, Nicole Haslett, Albert Pesendorfer, Doris Soffel
Oehms OC985 [2 CD]
Den tyske kompositören Detlev Glanert har skrivit en rad av uppmärksammade operor och 2019 kom hans senaste, Oceane, som bygger på en ofullbordad roman av den tyske 1800-tals författaren Theodor Fontane. På den här nya inspelningen från det tyska bolaget Oehms får vi höra originaluppsättningens sångare och musiker framföra operan på Deutsche Oper i Berlin under ledning av dess chefsdirigent Donald Runnicles. Huvudrollen – den gåtfulla sjöjungfrun Oceane – görs dessutom av den svenska sopranen Maria Bengtsson.
Temat för Glanerts nya opera är inte särskilt originellt, utan snarare ganska konventionellt. Den lite mystiska, undanglidande huvudpersonen Oceane som identifierar sig med naturen och som dyker upp från ingenstans, är inget ovanligt direkt i operalitteraturen och tankarna går till gestalter som Mélisande, Rusalka och Undine. Hon sticker ut i omgivningens ögon och har svårt att passa in i de normer som råder i samhället. Kanske inte så nytt, men givetvis ack så aktuellt på olika plan i vår egen tid.
Tonsättaren lyckas dock ändå gjuta liv i denna slitna kliché, tack vare den ofta mycket suggestiva musiken – sensuell, skimrande och överraskande lättillgänglig, även om den också ibland innehåller några doser av modernistisk komplexitet. Glanert har själv beskrivit sin stil som en kombination av Mahler, Ravel och mentorn Henze. Själv kommer jag ibland att tänka på Prokofjevs lite krämiga orkesterklang. Även om Glanerts tonspråk delvis alltså är eklektiskt, så finns det ändå något personligt och minnesvärt i slutändan: musiken lockar dig hela tiden vidare i lyssningen.
Själva framförandet av operan övertygar starkt med ett briljant orkesterspel och sånginsatser av genomgående högsta klass, där vi bland annat får höra mezzo-veteranen Doris Soffel i en av huvudrollerna. I centrum för operans handling står ändå de båda huvudpersonerna Oceane och Martin. Maria Bengtsson är lysande i huvudrollen, där hon med bravur excellerar i de många svåra tonhöjderna, parallellt med en tydlighet och distinktion i de lägre registren. Även tenoren Nikolai Schukoff, som den hopplöst förälskade Martin, har också en mycket attraktiv röst att lyssna på.
Glanerts Oceane öppnar inga nya portar till operakonsten, men den övertygar ändå och kan rekommenderas för den som är nyfiken på nyskriven opera.
Per Nylén