Karol Szymanowskis (1882-1937) verk doftar starkt av Medelhavsområdets kryddor eller av den polska landsbygden. Om någon klassisk musik också kräver att du använder doftsinnet så är det nog hans. Szymanowskis exotiska och sensuella kompositioner har väl inte riktigt slagit an på våra breddgrader trots den geografiska närheten till Polen, även om han uppmärksammas mer och mer. För mig är han en av 1900-talets riktigt stora med en helt egen klangvärld.
Han kom på pappans sida från en rik polsk jordägarsläkt – även om han rent geografiskt föddes i dagens Ukraina – och med en mamma från den svenska släkten Taube. Från början var det den tyska och ryska senromantiken som blev utgångspunkten för hans skapande. Szymanowskis tidiga verk som konsertuvertyren och de två första symfonierna har lite av Strauss virtuositet, Regers kontrapunktik och Skrjabins sensualism över sig. Det är en överdådig och berusande orksterklang som den polske tonsättaren frammanar, oemotståndlig om du uppskattar ett stort orkestersound. Till dessa influenser, lägger också kompositören något rastlöst och nervigt, som kom från hans egen inre oro.
Även om många typiska kännetecken finns i verken från tiden före första världskriget, så utvecklas senare hans stil till något mer personligt och eget. Verk som den första violinkonserten, tredje symfonin och operan Kung Roger känns närmast bysantiskt, orientaliskt färgade i stämningen, där insekterna surrar, cikadorna sjunger och blommorna doftar intensivt i den klibbiga värmen; en sensuell värld som oemotståndligt drar oss in i ett nästan berusande, för att inte säga erotiskt tillstånd.
Hans stora mästerverk är Stabat Mater, som bygger en bro över till hans sena period, kärvare och delvis enklare i stilen. Tonsättaren utgick från äldre melodier och rytmer från sitt eget land, kopplat till en polsk översättning av den liturgiska texten, vilket skapar en suggestivt ålderdomlig stämning. Musiken känns koncentrerad, för att inte säga destillerad i uttrycket.
Szymanwski drabbades av tuberkulos och tillbringade mycket tid de sista åren av sitt liv i de polska Tatrabergen runt Zakopane. Han fascinerades och inspirerades av folkmusiken och de senare verken har en något strävare, mer modernistisk klang i stilen, som t.ex. den fjärde symfonin och baletten Harnasie, även om det sensuella och farliga finns där och lockar oss i bakgrunden.
Den idealiska introduktionen till hans symfonier, Harnasie och Stabat Mater är den engelske dirigenten Edward Gardners serie på Chandos med BBC Symphony Orchestra, tolkningar som fångar kompositörens speciella magi med dessutom en fin ljudbild därtill. Likaså bör man till sin samling eller spellista lägga till Sir Simon Rattles inspelningar på Warner som finns samlade i en box, vilken bl.a. innehåller violinkonserterna tillsammans med Thomas Zehetmair samt operan Kung Roger.
Szymanowskis musik har ett eget skimmer och en speciell skönhet. Den är faktiskt alldeles oemotståndlig och djupt beroendeframkallande.
Per Nylén
Tips på inspelningar: