Du visar för närvarande Avskalad och rå Carmen
Foto © Östgötamusiken

Avskalad och rå Carmen

Crusellhallen, Linköpings Konsert och Kongress, 28 april 2019
Georges Bizet: Carmen (Konsertant)

Georges Bizets opera Carmen ges ständigt världen över och omtolkas också på alla tänkbara sätt. Kanske en sliten klassiker på många sätt, men samtidigt ständigt aktuell och lätt att anpassa till vårt eget samhälle. I Linköping i söndags gavs den konsertant – utan den talade dialogen – i en version där en blåsorkester ersatte den mer välbekanta symfoniska ensemblen. Östgöta Blåsarsymfoniker under ledning av dirigenten Christoffer Nobin spelar fullständigt briljant med ett lyhört samspel under hela framförandet. Blåsinstrumenten ger också operan en lite råare och mindre romantisk klang, passande nog en mer avskalad och brutalare touch till den våldsamma handlingen.

Carmen ges inte här bara rakt av med sångare som står upp och sjunger, utan varje rollinnehavare rör sig på scenen i sina vanliga vardagskläder och gestaltar sina karaktärer. Dessutom agerar kören ibland på scenen även i partier då den inte har något att sjunga. Regissören Henrik Ståhl, som även presenterade varje akt för publiken, använder sig inte av någon dekor förutom ett antal ljussatta skärmar. När Don José dödar Carmen på slutet vänder sig kören demonstrativt bort från mordet på scenen och ett intensivt rött ljussken sprider sig längs väggarna på ett synnerligen effektfullt sätt.

Carmen tolkas av Miriam Treichl som också har gjort den rollen på Kungliga operan nyligen. Hon har en behagligt varm och fyllig mezzo och hennes utstrålning på scenen går inte att ta miste på. Don José är en otacksam roll på många sätt, en stereotyp över den manlige relationsbrottslingen, en svartsjuk hanne som inte kan kontrollera sina aggressioner och som inte står ut med att bli nobbad och övergiven. Regissören verkar medvetet vilja att vi ska ta avstånd från Don José och låter honom ofta stå ensam och isolerad på scenen som om vi på förhand kan ana vad han till slut är kapabel att göra. Joachim Bäckström har en slank och kraftfull tenorröst som med intensitet gestaltar Don Josés inre kamp. Tyvärr har han en något ostadig, vibratofylld höjd på rösten som gör att den blir lite tröttsam att lyssna på i längden.

Olle Persson, till dagen iförd en för rollen passande svart skinnväst, tolkar med en lyrisk känsla i rösten tjurfäktaren och kvinnojägaren Escamillo. Han har också en naturlig scennärvaro och hans rutin gör att han äger scenen under de partier han är med. Teresia Bokor gör en känslig tolkning av den oskuldsfulla Micaëla som på alla sätt försöker att locka tillbaka sin Don José från hans besatta kärlek till Carmen. Hennes röst saknar emellertid lite kraft på höjden vilket gör att den ibland drunknar i blåsarklangen. Bland de sångare som sjunger i de mindre rollerna kan nämnas den unga talangen Matilda Sterby, som har en naturlig scennärvaro, och som tolkar Frasquita med en mycket fin sopranröst, både vackert klingande och dramatiskt uttrycksfull.

Sammantaget bjöds vi på en imponerande Carmen med en lite kärvare blåsarutformning, även om en romantiker som jag ändå till slut saknar värmen och glöden från stråkarna.

Per Nylén

Georges Bizet: Carmen (Konsertant)
Linköpings Konsert och Kongress, 28 april 2019
Regissör och berättare: Henrik Ståhl
Dirigent: Christoffer Nobin
Östgöta Blåsarsymfoniker
Östgöta Kammarkör
Carmen: Miriam Treichl
Don José: Joachim Bäckström
Micaëla: Teresia Bokor
Escamillo: Olle Persson
Frasquita: Matilda Sterby
Mercédès: Åsa Jäger