Den brittiska sopranen Heather Harper har gått bort i en ålder av nära 89 år. Hon föddes i Belfast den 8 maj 1930, studerade först i sin hemstad, därefter på Trinity College i London med piano som huvud- och sång som sidoämne. Liksom Janet Baker, en annan stor brittisk sångerska i samma generation, hade hon där Helene Isepp som lärare.
1954 debuterade Harper vid Oxford University Opera Group där hon sjöng Lady Macbeth, snart också Violetta i La traviata för engelsk tv. Hon sjöng i uruppförandet av Arthur Benjamins The tale of two cities på Sadler’s Wells i London 1957, Ann Truelove i Stravinskijs The Rake’s progress vid festspelen i Glyndebourne 1963 och Händels oratorium Jephta. 1960 sjöng hon det engelska förstagångsframförandet av Arnold Schönbergs Erwartung.
Harper debuterade på Covent Garden 1962 som Helena i Benjamin Brittens A midsummer night’s dream, samma år som hon gjorde ett snabbt inhopp för Galina Visjnevskaja i uruppförandet av Brittens War Requiem i katedralen i Coventry. 1967-68 sjöng hon Elsa i Lohengrin i Bayreuth och 1977 i uruppförandet av Michael Tippetts The ice break i en för hennes specialkomponerad roll. Åren 1969 till 1972 gästspelade hon på Teatro Colón i Buenos Aires som Vitellia i La clemenza di Tito, Donna Elvira i Don Giovanni, Margareta i Faust och Arabella.
Under en längre Nordamerika turné 1969 sjöng Harper bl.a. Grevinnan i Figaros bröllop på Metropolitan 1971 och i San Francisco.
1971 medverkade hon i tv-uruppförandet av Brittens Owen Wingrave i rollen som Mrs. Coyle, som hon sedan också gjorde vid det sceniska uruppförandet på Covent Garden samma år. 1972 kunde man uppleva Harper som Guvernanten i English Opera Groups produktion av Brittens The turn of the screw. Hennes stora roller, som hon också gjorde på Covent Garden, var också Eva i Mästersångarna, Gutrune i Götterdämmerung, Ellen Orford i Peter Grimes (som blev något av en paradroll), Antonia i Hoffmann äventyr och Arabella.
Vid sidan om operan hade Harper en lika betydande karriär som oratorie- och konsertsångerska. Hennes repertoar hade en makalös spännvidd; från Monteverdi och Purcell över operetter av Gilbert & Sullivan till Schönberg och moderna brittiska tonsättare som Britten och Tippett. På skiva finns Harper rikligt företrädd, bland annat i inspelningar av Purcells Dido and Aeneas med Victoria de los Angeles (Barbirolli, EMI), Figaros bröllop och Don Giovanni (Barenboim, EMI), Brittens Peter Grimes mot Jon Vickers (Davis, Philips) och The Rape of Lucretia, A midsummer night’s dream, Owen Wingrave (Britten, Decca), Händels Messias (Davis, Philips), Theodora, Israel i Egypten, Judas Maccabaeus, Gilbert & Sullivans Iolanthe, Patience, The pirates of Penzance (Sargent, EMI), Haydns Årstiderna (Davis, Philips) och Skapelsen (Willcocks, EMI), Mahlers symfonier nr 2 och 8 (Solti, Decca), Honeggers Kung David (Sargent) m.m.
Henry Larsson
CD-rekommendationer: