Gaetano Donizetti: Il Paria
Medverkande: Albina Shagimuratova (Neala), René Barbera (Idamore), Misha Kiria (Zarete), Marko Mimica (Akebare)
Britten Sinfonia & Opera Rara Chorus
Dirigent: Dirigent: Mark Elder
Opera Rara 9293800602 [2 CD]
Det är lika bra att med en gång slå fast att det här verket faktiskt är ett fynd, en i raden av många imponerande operafyverkerier från belcantokompositören Gaetano Donizetti. Il Paria, som uruppfördes 1829 på Teatro San Carlo i Neapel, blev ingen publiksuccé och försvann märkligt nog fort från repertoaren, även om kompositören kom att återanvända materialet senare i flera operor.
Operan utspelar sig i Indien på 1500-talet och handlar om religiösa och politiska motsättningar med – förstås – också en rejäl dos av olycklig kärlek. Brahminen Akebare vill gifta bort sin dotter Neala med krigaren Idamore. De båda unga älskar varandra, men historien slutar i tragik – och det här var också första gången Donizetti använde sig av ett olyckligt slut – eftersom Idamore och hans far döms till döden: de är paria, en kast som hatas av brahminerna. Dessutom väljer den förtvivlade Neala att ansluta sig till de dödsdömda och gå samma öde till mötes som sin älskade.
Operan är fylld av virtuosa och ofta mycket långa arior som verkligen kräver sångare av allra yppersta klass, precis som Donizetti själv hade vid uruppförandet. Vad som också gör operan trevlig att lyssna på är de ofta förekommande körerna och de kraftfulla ensemblescenerna. Donizetti var en synnerligen flitig tonsättare med runt 70 operor på sitt samvete. Som så ofta när jag hör hans mindre kända verk så förbluffas jag av den musikaliska kvaliteten, den här kompositören är definitivt inte bara mannen bakom Lucia di Lammermoor eller Kärleksdrycken utan så mycket mer.
Opera Rara, som har specialiserat sig på belcantooperor, har nyligen spelat in just Il Paria med den engelske dirigenten Mark Elder, expert just på den här repertoaren med en mängd tidigare inspelningar på bolaget. Opera Rara har också lyckats samla ihop ett imponerande sångarteam förutom den förstklassiga orkestern, fina kören och fylliga ljudbilden. De tre sångarna i huvudrollerna – Albina Shagimuratova (Neala), René Barbera (Idamore), Marko Mimica (Akebare) – står verkligen för tekniskt imponerande vokala insatser, men sjunger även med passionerad inlevelse. Här finns faktiskt inget att klaga på – det är bara att luta sig tillbaka i fåtöljen och njuta.
Per Nylén