Prinzregententheater, München, 26 november 2023
Giuseppe Verdi: Ernani
Under de senaste åren har Münchner Rundfunkorchester gett konsertanta framföranden på Prinzregententheater i östra München med sin kroatiske chefsdirigent Ivan Repusic, framförallt Verdis tidigare operor Luisa Miller, I due Foscari, Attila och I Lombardi. I år fortsatte man på samma spår och senare i november var det dags för Verdis femte opera Ernani.
Operans libretto skrevs av Verdis mångåriga librettist Francesco Maria Piave, och det baserades på Victor Hugos pjäs Hernani. Operan hade premiär den 9 mars 1844 på Teatro La Fenice i Venedig. Ernani visade redan Verdis utvecklande stil som präglas av uttrycksfulla melodier och dramatisk intensitet. Handlingen i operan kretsar kring politiska intriger, kärlekstrianglar och teman om heder och utforskar konflikter mellan personliga önskningar och plikt.
Jag har under de senaste åren hört Verdi i mer eller mindre samtliga Europas stora operahus och måste erkänna att den musikaliska nivån jag har hört i denna Verdi-serie tillhör de allra bästa. Verdis tidigare verk ska aldrig underskattas, de är betydligt mer komplicerade än en rad trallvänliga melodier och för ett övertygande framförande krävs hundraprocentiga insatser från samtliga inblandade, och så var det här ikväll.
Främst utmärker sig sopranen Selene Zanetti som Elvira, endast 34 år gammal men besitter en idealisk röst för Verdis tidiga hjältinnor – en expansiv och kraftfull sopran med säkra koloraturer. Charles Castronovo presenterar Ernani med en tonsäker tenor, dock med tok för mycket “långt-ner-i-halsen-klang” och ett onaturligt sätt att projicera ut rösten så att den låter kraftfull. I de lägre röstlägepartierna gör barytonen George Petean och basen Ildebrando D’Arcangelo utmärkta insatser som Don Carlo respektive Don Ruy Gomey de Silva.
Återigen visar orkesterns chef Ivan Repusic vilken mästare på Verdis musik han är och håller kör och orkester mycket tätt och levererar en glödhet och passionerad tolkning av musiken. Om det finns något i operavärlden värt en resa över landsgränser så är det definitivt denna konsertanta operaserie – bara att boka biljett till nästa säsongs höjdpunkt!
Yehya Alazem